Picie dla dzieci

Wiemy, że osoba dorosła powinna codziennie wypijać przynajmniej dwa litry płynów. A jakie zapotrzebowanie na wodę mają dzieci? 

Woda stanowi większość masy naszego ciała. Im młodsze dziecko, tym jest jej więcej. Na przykład u noworodka to około 70% a u 10-latka około 60% całkowitego ciężaru. Ten życiodajny płyn jest w każdej komórce naszego ciała i zapewnia ich prawidłowe funkcjonowanie. Odwodnienie może zatem doprowadzić do bardzo poważnych zaburzeń we wszystkich narządach i układach organizmu – mówi Katarzyna Haładaj, pediatra z łódzkiej kliniki Salve Medica.

 

Woda dla starszaka i dla niemowlaka

Do 1 roku życia najlepsza jest woda o niskiej zawartości sodu. Poziomy wybranych składników mineralnych w wodach oznakowanych jako odpowiednie dla przygotowywania posiłków dla niemowląt określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie naturalnych wód mineralnych, wód źródlanych i wód stołowych. Należy zatem albo bardzo uważne czytać etykiety na opakowaniach wód butelkowanych i porównywać je z ministerialnym dokumentem, albo – co jest dużo łatwiejsze - szukać informacji o pozytywnej ocenie, wydaną na przykład przez Instytut Matki i Dziecka, Centrum Zdrowia Dziecka lub inną, wiarygodną instytucję. – Podczas wyboru wody dla dziecka najważniejszy jest certyfikat zapewniający, że dana woda może być podana dziecku – przypomina Katarzyna Haładaj. Dla maluchów, które skończyły pierwszy rok życia nadaje się woda mineralna bardzo niskozmineralizowana lub niskozmineralizowana. Po trzecim roku życia można już podawać wodę średniozmineralizowaną. Na co jeszcze zwrócić uwagę? – Na datę przydatności do spożycia – podpowiada pediatra  i dodaje – Pamiętajmy również, że po otwarciu opakowania woda powinna być zużyta w ciągu 24 godzin!

 

Soki, napoje i wody smakowe

Podczas zakupów warto wybierać soki i napoje przeznaczone specjalnie dla niemowląt i małych dzieci. Są one przygotowane z owoców i warzyw pochodzących ze specjalnie kontrolowanych upraw, coraz częściej ekologicznych, nie są dosładzane, sztucznie witaminizowane, ani konserwowane chemicznymi substancjami. Często na etykietach wskazana jest nie tylko rekomendacja instytucji prozdrowotnej, ale również wiek dziecka, dla którego przeznaczony jest napój. Sięgając po wody smakowe warto zwrócić uwagę na skład  – choć gaszą pragnienie, nie są tak zdrowe jak naturalne wody mineralne i źródlane.

 

Herbatki i zioła

Dietetycy i pediatrzy nie mają wątpliwości  –  dla niemowląt klasyczna herbata się nie nadaje. Chcąc podać najmłodszym do picia coś ciepłego warto jednak parzyć herbatki owocowe, czyli te, które w składzie mają wyłącznie suszone owoce. Maluszkom można też bez obaw podawać dedykowane im napoje granulowane, potocznie zwane herbatkami, np. z koprem włoskim czy melisą. Warte polecenia są też mieszanki ziół i owoców, które skomponowano specjalnie dla dzieci i opatrzono odpowiednimi opiniami instytucji prozdrowotnych.

 

Jedzenie, które nawadnia

Aż 20-30% zapotrzebowania na wodę pokrywa spożywany pokarm. Dlatego warto zachęcać dzieci do jedzenia zup, warzyw i owoców, które odznaczają się wysoką zawartością wody. Rodzice tych pociech, które nie przepadają za warzywami, powinni wypróbować podawanie im przecierowych soków warzywno-owocowych. Owoce łagodzą w nich smak warzyw, a sam sok  –  choć nie zastąpi całodziennego zapotrzebowania na nie  –  może stanowić doskonałe urozmaicenie diety i źródło wody!