Domowa siłownia: zdrowe i bezpieczne ćwiczenia

Nie lubisz siłowni, ale chcesz poćwiczyć w długie, jesienne wieczory? Weź koc i małą poduszkę, dwie półlitrowe butelki mineralnej i jedną półtoralitrową, sprzęt umieść przed telewizorem i postaw przed nim krzesło. Domowa siłownia gotowa.
 

fot. iStock

fot. iStock


Ćwiczenia wzmacniające usprawnią nasze ciało. Pomagają utrzymać prostą sylwetkę, uniknąć przeciążania stawów czy kręgosłupa. Przygotują też do innych aktywności – zimowego wyjazdu na narty czy wiosennych wycieczek rowerowych.
Można ćwiczyć na siłowni – jest skuteczna, duże obciążenia powodują szybki wzrost siły mięśni oraz ich objętości. Ale nie każdy lubi takie klimaty, poza tym ćwiczenia na siłowni przy nadmiernych obciążeniach grożą kontuzjami.
Najzdrowsze i najbezpieczniejsze są tzw. ćwiczenia wzmacniające z użyciem ciężaru własnego ciała, ewentualnie z dodaniem lekkich obciążeń. Zamiast ważącej kilkadziesiąt kilogramów sztangi – lekkie hantle po 1–2 kilogramy, a na początek jeszcze lepiej półkilogramowe. Akurat tyle co mała butelka wody mineralnej, którą można chwycić równie wygodnie jak ciężarek.
Włączamy więc w telewizji ulubiony serial, ale zamiast oglądać go, leżąc na kanapie, rozpoczynamy domowy trening wzmacniający.












Tekst: Wojciech Staszewski