Twoja spiżarnia: Olej kokosowy

Jest wyjątkiem wśród tłuszczów roślinnych – w temperaturze pokojowej ma postać stałą. Dopiero gdy temperatura otoczenia zacznie przekraczać 25°C, robi się płynny. W porównaniu z innymi olejami tłoczonymi na zimno, nierafinowany olej kokosowy ma wysoki – 180°C punkt dymienia (to temperatura, w której tłuszcz zaczyna się palić). Dlatego świetnie nadaje się do pieczenia i smażenia.


NIERAFINOWANY OLEJ KOKOSOWY pozyskiwany jest metodą zimnego tłoczenia z miąższu orzechów palmy kokosowej. Nie poddaje się go procesowi rafinacji, dzięki czemu ma wspaniały kokosowy smak i zapach, który przejmują przyrządzane z jego dodatkiem potrawy.
W ciastach kruchych (tartach, ciasteczkach, spodach do ciast owocowych czy serników) świetnie zastępuje masło. Przed użyciem włóż go na kilkanaście minut do lodówki i połącz z mąką, kiedy jeszcze jest zimny i ma konsystencję schłodzonego masła – dzięki temu ciastka po upieczeniu będą odpowiednio kruche. Wyraźny kokosowy smak świetnie pasuje między innymi do wypieków z czekoladą, orzechami, kakao – no i wiórkami kokosowymi, oczywiście.
W ciastach ucieranych i drożdżowych także jest zamiennikiem masła (lub innego oleju, np. słonecznikowego). Tu, w zależności od przepisu, możesz użyć go w formie płynnej (tam gdzie przepis zaleca np. stopione masło lub inny olej) lub w temperaturze pokojowej, kiedy jest miękki, ale wciąż stały (dotyczy niektórych przepisów na ciasta piaskowe).
W daniach egzotycznych, np. tajskich, też się doskonale sprawdzi; zwłaszcza w tych potrawach, których bazą jest mleko kokosowe. Uwypukli też i poprawi smak potraw kuchni karaibskiej z dodatkiem owoców tropikalnych.
Nierafinowany olej kokosowy możesz wykorzystać też: do pieczenia warzyw – wystarczy, że posmarujesz półpłynnym olejem obrane marchewki, pietruszki, duże kawałki selera, oprószysz grubą solą lub innymi ulubionymi przyprawami – i upieczesz do miękkości w 180°C. To świetny dodatek do mięs i ryb albo danie główne dla wegetarian i wegan. Do smażenia naleśników i racuchów – zwłaszcza tych, które chcesz potem podać z kremem waniliowym, czekoladą, bananami, migdałami. Do przyrządzania kremów i mas tortowych – jeśli zazwyczaj robisz najprostszą masę, ucierając budyń waniliowy z masłem, spróbuj zrobić to z olejem kokosowym. Dodatek rumu pięknie zaokrągli smak.

*Ma same zalety: pięknie pachnie, świetnie smakuje, a przy tym jest zdrowy. I wspomaga odchudzanie!

Ciekawy przepis

Zmiksuj 1/2 szklanki listków kolendry, 1/4 szklanki soku z limonki, 1 łyżeczkę limonkowej skórki, 1/4 szklanki mleka kokosowego oraz 1 posiekaną zieloną ostrą papryczkę, dodając do smaku sól, pieprz i odrobinę musztardy.
Powoli, stale miksując, wlej 1/4 szklanki nierafinowanego oleju kokosowego (musi wcześniej postać w cieple, aby zrobił się płynny).
Uwaga: Słoiczek z nierafinowanym olejem kokosowym warto mieć nie tylko w kuchni, ale i w łazience. Można smarować nim twarz i ciało lub używać go do olejowania włosów – ale to już zupełnie inna historia.


fot. Iliya Kandrashevich/Shutterstock

Zdrowy tłuszcz

Wyjątkowa kompozycja kwasów tłuszczowych w oleju kokosowym przyśpiesza metabolizm, dzięki czemu tłuszcz ten jest idealny dla osób na diecie odchudzającej. W jego skład wchodzą kwasy tłuszczowe o średnich łańcuchach; w przeciwieństwie do kwasów długołańcuchowych nie krążą swobodnie we krwi i nie budują masy ciała - przekazywane bezpośrednio do wątroby od razu przekształcane są w energię. Nierafinowany tłuszcz pozyskiwany z kokosa jest bowiem termogenikiem - gdy go spożywamy, w organizmie uwalnia się ciepło i zostaje przyśpieszony proces spalania tkanki tłuszczowej. Ponadto jest sycący, a zatem dodawanie go do potraw szybciej zaspokaja uczucie głodu; organizm dłużej pozostaje „najedzony” – dzięki temu nie podjadamy między posiłkami.
Olej kokosowy reguluje poziom cukru we krwi i usprawnia wydzielanie insuliny. To ważne nie tylko dla osób otyłych – także dla diabetyków.
Ponieważ olej kokosowy wykazuje właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające, jest także wskazany w profilaktyce chorób serca, gdyż pomaga zapobiegać zatorom w tętnicach.
Badania wykazały, że olej kokosowy ma właściwości antybakteryjne, antygrzybicze i antywirusowe. Warto zatem jeść go szczególnie wówczas, gdy nasz organizm narażony jest na przeziębienie i osłabienie – jesienią, zimą i wczesną wiosną.
W jakiej dawce? Osoby dorosłe powinny spożywać po 3–4 łyżki oleju kokosowego dziennie; najlepiej podczas posiłków, gdyż wówczas nasz organizm może wykorzystać go w pełni. Można dodawać go np. do sałatkowych dressingów albo do witaminowych koktajli owocowych i warzywnych.