Kasza jaglana szeroko doceniana...

Dietetycy i lekarze bardzo ją chwalą. Pomaga schudnąć i dobrze wpływa na urodę. Przez ostatnie kilka lat króluje też na blogach kulinarnych – nie tylko tych wegańskich.

fot. Małgorzata Kujda

fot. Małgorzata Kujda


Zdrowe proso

  • Kaszę jaglaną robi się z prosa. To zboże, które nie uczula i jest naturalnie bezglutenowe, kasza jest więc świetnym produktem dla alergików i osób chorych na celiakię, zwłaszcza że da się ją przyrządzić naprawdę na dziesiątki rozmaitych sposobów.
  • Kasza jaglana jest zasadotwórcza – wspomaga trawienie i pomaga w przywróceniu równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie.
  • Jest źródłem krzemu, który odpowiada za piękny wygląd włosów i paznokci, a także odgrywa ważną rolę w syntezie włókien kolagenowych, innymi słowy: poprawia elastyczność skóry. Krzem ponadto chroni mózg przed zmianami chorobowymi, a naukowcy wskazują na jego istotną rolę w profilaktyce choroby Alzheimera.
  • Kasza jaglana dostarcza też witamin i substancji mineralnych: żelaza, potasu, magnezu, miedzi, wapnia i fosforu, a także witamin z grupy B.
  • Kasza jaglana w kuchni

Jak ją przygotować, by nie była gorzka?

Sposobów jest wiele – najlepiej zalać ją wrzątkiem, wymieszać i odcedzić. Potem przełożyć do rondelka i zalać świeżą wrzącą wodą, dodając szczyptę soli.
Proporcje: 1 szklanka kaszy na 2 szklanki wody. Gotować na małym ogniu tak długo, aż kasza wchłonie wodę. Można też pogotować ją tylko chwilę, a potem przykryć i zawinąć w koc na 10–12 minut.

Propozycje przyrządzenia

  • z kaszy jaglanej przyrządzonej wg powyższego przepisu robi się np. śniadaniową jaglankę, dodając do niej mleko (w wersji wegańskiej roślinne), owoce i przyprawy.
  • ugotowana kasza to też sklejający dodatek do wegańskich pasztetów, kotletów mielonych i wegeburgerów.
  • jeśli chcesz zrobić deser, np. mus lub budyń z kaszy jaglanej, warto do gotowania kaszy użyć nie wody, lecz mleka. Wówczas i tak najpierw przepłukujesz kaszę wrzącą wodą, ale gotujesz już w mleku.
  • jeśli trzeba, kasza jaglana zastąpi bulgur w libańskiej sałatce tabbouleh, a także ryż w risotcie.
  • nieźle wychodzą z niej także potrawy polskie: da się ją przyrządzić jak ryż z jabłkami, albo nadziać nią gołąbki, paprykę czy pomidory. Z kaszy jaglanej można zrobić dobry farsz do pierogów ruskich w wersji wegańskiej – w takim przepisie zastępuje ona twaróg. No i jest oczywiście jaglany krupnik!


Tekst: Inka Wrońska