FOT. Shutterstock

Piękny uśmiech! Jak dbać o zęby?

Zadbaj o zdrowe i lśniące zęby. Codzienna pielęgnacja, regularne wizyty u stomatologa, zbilansowana dieta oraz wybielanie zębów to gwarancja sukcesu.
 

Badania przeprowadzone przez popularny portal randkowy wykazały, że uśmiechnięte kobiety uznawane są za atrakcyjniejsze od tych z neutralnym wyrazem twarzy (o 20 proc.), pewne siebie, szczere i o wiele młodsze, niż wskazywałaby na to ich metryka. Zdrowe zęby są naszą wizytówką - postrzegane są również jako wyznacznik wysokiego statusu społecznego oraz ekonomicznego. Jest więc o co walczyć! Higiena jamy ustnej - czas start!

Zdrowe zęby - twardy orzech do zgryzienia? 

Szkliwo jest najtwardszą tkanką w ludzkim organizmie. W dziesięciostopniowej skali Mohsa plasuje się na pozycji piątej, dorównując twardością granitowi. To właśnie przezierność (przejrzystość) szkliwa i nasycenie barwy zębiny wpływają na kolor zębów. Szkliwo z wiekiem starzeje się. Niszczone jest przez kwasy dostarczane w pożywieniu, proces żucia, dietę obfitującą w kawę, herbatę (nawet zieloną), colę, produkty z wysoką zawartością cukru. Destrukcyjny wpływ na szkliwo ma także palenie papierosów. Aby pożegnać żółte zęby i cieszyć się pięknym uśmiechem, w miarę możliwości eliminuj z codziennego życia wszystko, co zębom szkodzi. Wypracuj nawyki, za które będą ci wdzięczne.   

  1. Pamiętaj o myciu zębów przynajmniej dwa razy dziennie, używaj nici dentystycznej, stosuj płukanki do ust, a po posiłku żuj gumę bez cukru.
     
  2. Do codziennej diety włącz pokarmy, które wymagają gryzienia i żucia. Twarde warzywa i owoce, szczególnie jabłka, marchew, kalafior i seler, działają jak delikatny papier ścierny i oczyszczają zęby z osadu. Nasze zęby lubią również truskawki, które zawierają spore ilości kwasu jabłkowego, usuwającego przebarwienia, i są źródłem wapnia i fosforu, wzmacniających kości. To również znakomity środek dezynfekujący jamę ustną, zapewniający świeży oddech.  
     
  3. Przed okazjami wymagającymi perfekcyjnego wyglądu (ślub, studniówka, randka) sięgnij po specjalne, dostępne w drogeriach środki, dzięki którym domowe wybielanie zębów staje się łatwe w stosowaniu i bezpieczne. Najczęściej są to zestawy zawierające nakładki lub paski wybielające oraz żele ze składnikami aktywnymi. W zależności od zaleceń producenta kuracje rozjaśniające trwają od tygodnia do 21 dni. Stosowane dwa razy dziennie przez minimum pięć minut, sprawiają, że nawet najbardziej żółte zęby stają się czystsze, jaśniejsze i bardziej lśniące. Preparaty usuwają nalot z kawy, herbaty, nikotyny, czerwonego wina. Warto wiedzieć, że produkty rozjaśniające działają tylko na naturalne ludzkie zęby (ale nie niszczą wypełnień, koronek, mostków i licówek).  

Substancje aktywne w systemach wybielających:

  1. Mechaniczne (chlorek sodu, czyli sól kuchenna, krzemionka, wodorowęglan sodu, czyli soda oczyszczona, pirofosforan sodu) o właściwościach abrazyjnych, czyli ściernych. Działają mechanicznie, usuwając z zębów płytki nazębne i przebarwienia.  
  2. Chemiczne (kwas cytrynowy, kwas PAP,  nadtlenek wodoru, chloryn sodu) – wybielają, wywołując reakcję chemiczną. Aktywne substancje utleniają chromofory, czyli związki barwne obecne w kawie, herbacie i czerwonym winie. Reakcja utlenienia powoduje powstanie bezbarwnych związków. Dzięki temu zęby uzyskują jaśniejszy odcień.
  3. Chemiczno-mechaniczne to najczęściej hydroksyapatyt o właściwościach rozjaśniających i abrazyjnych. Składnik ten dodatkowo remineralizuje szkliwo, czyli przeciwdziała nadwrażliwości zębów poprzez uzupełnienie mikroubytków.
  4. Enzymatyczne (oksydaza glukozowa i laktoperoksydaza) – rozpuszczają przebarwienia na powierzchni zębów. Są najłagodniejsze, zapobiegają także powstawaniu dalszych przebarwień i rozwojowi płytki nazębnej.

 Aby efekt doczyszczonych, jasnych i lśniących zębów utrzymał się jak najdłużej, w trakcie kuracji i minimum 48 godzin po niej stosuj tzw. białą dietę. Polega ona na wyeliminowaniu produktów spożywczych o intensywnym zabarwieniu – bez względu na to, czy ich kolor wynika z zawartości barwników roślinnych (np. owoce, soki, przyprawy), czy barwników sztucznych.

Tekst: Julia Kwietniewska