Wróć do wszystkich inspiracji

Wege mięso? Warto spróbować!

Wege mięso? Warto spróbować!

Przeszło Ci kiedyś przez myśl, aby jeść mniej mięsa i zastąpić je roślinnymi zamiennikami? Powody możesz mieć różne: chęć przejścia na dietę wegetariańską, chęć spróbowania roślinnych alternatyw czy po prostu coraz większa dostępność „mięsa bez mięsa”. Przekonaj się, że wybór masz całkiem spory!

Tofu – roślinne mięso prosto z Azji

Tofu to jeden z bardziej znanych roślinnych zamienników mięsa. Jego popularność w Polsce rosła wraz z rosnącą popularnością kuchni azjatyckiej. Teraz zajadają się nim nie tylko wegetarianie i weganie, ale także miłośnicy kuchni Dalekiego Wschodu. Tymczasem tofu może mieć nawet już 1000 lat! Robi się je z nasion soi, które są moczone wiele godzin, potem podgrzewane, a na koniec odciska się płyn, dodaje koagulant, a gdy wytrąci się osad, formuje bloki.

Na sklepowych półkach znajdziesz tofu naturalne, wędzone oraz w przeróżnych marynatach. To pierwsze nadaje się nawet do słodkich dań – słyszałaś może o tofurniku? Tak, tak, to nic innego jak wegańska wersja sernika :)

Wersji marynowanej i wędzonej użyjesz do dań wytrawnych: możesz je podsmażyć i dodać do sosu, możesz dusić w warzywach, dodać pokrojone w kostkę do sałatki, a nawet zmielić i zrobić kotlety.

Produktem podobnym do tofu jest tempeh – twardszy i bardziej włóknisty od tofu. Niektórym może zatem bardziej przypominać mięso.

Seitan dla miłośników glutenu

Przygotowuje się go, wypłukując z mąki pszennej inne składniki albo używając glutenu w proszku. Choć jego wykonanie jest bardzo czasochłonne, to jednocześnie jest bardzo proste i tanie. Gotowy seitan świetnie chłonie smak wszelkich marynat, a jeść go można np. jak kotlet schabowy czy w burgerze. Możesz go użyć do lazanii – zamiast płatów makaronu, a zmielonym faszerować warzywa czy użyć jako mielonego wege mięsa.

Roślinne mięso mielone z soi

Soja to najpopularniejszy i najłatwiej dostępny roślinny zamiennik mięsa. Sojowe wege mięso powstaje z wyizolowanego białka sojowego i ma charakterystyczną włóknistą strukturę. Ten roślinny zamiennik dostępny jest w postaci granulatu (a’la mielone), kostek, nuggetsów czy plastrów przypominających kotleciki schabowe. Przed przyrządzeniem trzeba je zalać gorącą wodą lub bulionem.

Jak podawać? W zależności od formy można: ulepić pulpety lub burgery, opanierować i usmażyć jak schabowe, dodać do warzywnego gulaszu czy farszu do papryki, pomidora czy cukinii, a nawet spaghetti a’la po bolońsku.

Poza soją do wytwarzania roślinnych zamienników mięsa wykorzystuje się także inne strączki: fasolę, ciecierzycę, groszek, bób czy soczewicę. Ogólnie mówiąc, rośliny strączkowe, które są bogate w białko, dają naprawdę wiele możliwości. Z ugotowanych i zmielonych przygotujesz kotleciki albo pastę do kanapek. Możesz je dodawać do jarzynowych zup, wszelkiego rodzaju sałatek, a nawet upieczesz pyszny pasztet lub pieczeń. Rośliny strączkowe będą idealne do sycących dań jednogarnkowych.

Jako wege mięso świetnie sprawdzą się także typowo polskie znane warzywa. Słyszałaś o burgerze z buraka albo pieczarek? Albo stekach z kalafiora?

tofu, roślinny zamiennik mięsa

Jackfruit – wege mięso z owoców?

Tak, to możliwe, choć ten roślinny zamiennik mięsa rodem z Azji nie jest zbyt rozpowszechniony. Głównie ze względu na swoją cenę. Wege mięso przygotowuje się z niedojrzałych owoców chlebowca – mają one wtedy włóknistą strukturę przypominającą kurczaka lub wołowinę. Niedojrzały nie jest także bardzo słodki, a zatem może bez problemu być dodawany do dań wytrawnych.

Grzyby zamiast kotleta

Boczniak czy kania w panierce to fantastyczny zamiennik tradycyjnego kotleta. Niskokaloryczne boczniaki sprawdzą się także jako dodatek do sałatek, jajecznicy, risotto oraz wszelkiej maści jednogarnkowych dań z warzywami. 

Nie tylko roślinne mięso – spróbuj wędlin

Sklepowe półki aż uginają się od gotowych roślinnych zamienników wędlin. Przygotowuje się je najczęściej z białka sojowego, ziaren np. słonecznika, kasz lub boczniaków. Wybrać możesz parówki, kaszankę, kiełbaski przyprawiane na wiele sposobów, a nawet bezmięsny boczek. Takie wege mięso zjesz nie tylko na zimno – z powodzeniem możesz je „wrzucić” na ruszt i ugrillować.

Sekret smaku mięsa roślinnego

Jeśli decydujesz się na przyrządzenie roślinnego zamiennika mięsa, pamiętaj, że kluczem jest dobre przyprawienie. Używaj takich samych ziół, jakich używa się do mięs. Roślinne zamienniki doskonale chłoną marynaty – marynuj więc w swoich ulubionych. Co ważne, nie każdy roślinny zamiennik musi Ci smakować. Próbuj, a na pewno znajdziesz coś, do czego będziesz chętnie wracać.