Reformulacja perfum – co to znaczy i dlaczego się zdarza?
Reformulacja to moment, w którym perfumy wkraczają w kolejny rozdział swojej historii. To nic innego jak zmiana receptury zapachu. Producenci modyfikują składniki perfum z kilku powodów, np. dlatego, że zmienia się prawo i dostępność surowców, ale także pojawia się potrzeba dostosowania formuł do aktualnych trendów.
Reformulacja perfum wynika z regulacji International Fragrance Association (IFRA) – czyli międzynarodowego stowarzyszenia substancji zapachowych, powstałego w 1973 roku w Genewie. To właśnie IFRA opracowuje listy bezpiecznego stosowania komponentów zapachowych, ograniczenia w używaniu niektórych składników, takich jak styraks czy substancji potencjalnie alergizujących. Efekt? Czasem konieczna jest reformulacja zapachu, zwłaszcza jeśli dana marka używała dawniej naturalnych ingrediencji – dziś rzadkich lub mocniej regulowanych.
Reformulacje zdarzają się również wtedy, gdy:
- naturalne surowce są niedostępne lub trudne do pozyskania;
- potrzeba zmodyfikować proporcje zgodnie z modą (np. lżejsze kompozycje);
- pojawia się potrzeba zwiększenia zysku poprzez obniżenie wydatków na produkcję;
- wprowadzane są nowe składniki lub ich zamienniki;
- konieczne jest opracowanie wersji nieuczulających.
W praktyce oznacza to, że nowa odsłona ulubionych perfum może pachnieć subtelniej, mniej intensywnie albo delikatnie zmieniać charakter pojedynczej nuty zapachowej.
Zobacz także: Niszowe perfumy, czyli oryginalność i sztuka zamknięte w zapachu