Hit dla zdrowia: ocet jabłkowy nie tylko do gotowania

Ocet jabłkowy poprawia smak potraw, ale ma też wiele prozdrowotnych właściwości, dlatego warto sięgać po niego nie tylko podczas gotowania.


Starożytni pili ocet jabłkowy jako digestif, czyli napój ułatwiający trawienie. Być może dzięki niemu Kleopatra przez całe swoje życie utrzymała nienaganną sylwetkę? Za czasów Hipokratesa wierzono, że ocet jabłkowy ma właściwości bakteriobójcze, dlatego stosowano go do oczyszczania ran oraz doustnie – jako antybiotyk.

Dziś wiele hipotez dotyczących właściwości octu jabłkowego zostało potwierdzonych badaniami naukowymi. Wiemy na pewno, że ocet wytwarzany na bazie jabłek:

  • jest dobrym konserwantem, zapobiega namnażaniu się bakterii i dlatego może chronić żywność przed psuciem się;
  • pomaga osobom z cukrzycą typu drugiego, bo obniża glikemię, czyli stężenie glukozy we krwi;
  • jest silnym przeciwutleniaczem, niszczy wolne rodniki odpowiedzialne za starzenie się organizmu i rozwój wielu chorób;
  • ma wysoką zawartość potasu (53 mg/100 g), który działa korzystnie na układ sercowo-naczyniowy i nadciśnienie;
  • poprawia procesy trawienia; spożywanie codziennie rano i wieczorem łyżki octu jabłkowego rozcieńczonego z wodą pomaga usunąć z organizmu toksyny.  

Naturalny ocet wytwarzany na bazie jabłek powinien mieć złotobursztynową barwę i wyczuwalny zapach owoców, z których jest robiony. W jego składzie nie powinno być konserwantów – bo sam w sobie jest konserwantem.



Tekst: Ola Jeżowska