Fot. Mateusz Szelc/One Light Studio

Jak zacząć biegać, czyli wiosną zadbaj o formę

Jogging może być naprawdę przyjemny! Ada Palka podpowiada, jak zacząć biegać bez kontuzji i czerpać z tego radość i zdrowie. Spróbuj!

1. Jak zacząć biegać i zadbać o zdrowie

Podstawowe badania warto robić regularnie, a podjęcie nowej aktywności będzie świetnym pretekstem, jeśli ostatnio o nich zapomniałaś. O to jak zacząć biegać możesz zapytać też ortopedę.

2. Nie spiesz się: jak zacząć biegać bez falstartu

W treningu ważne są opanowanie, konsekwencja i spokój. Na pytanie, jak zacząć biegać, eksperci odpowiadają: dostosować tempo i intensywność do aktualnych możliwości swojego organizmu. Nie martw się, jeśli na początku nie dasz rady nawet truchtać – zacznij od 30 minut marszu dwa razy w tygodniu i stopniowo zmieniaj go w trucht.

3. Cel powinien być SMART, czyli 5 zasad biegania dla początkujących

Szczegółowy – ustal, co, dlaczego i kiedy chcesz osiągnąć.

Mierzalny – weryfikuj postępy, na przykład zgubionymi centymetrami albo wydłużającym się czasem treningu.

Atrakcyjny – wybierz taki, który będzie dla ciebie ciekawy i motywujący.

Realistyczny – nie planuj na wyrost.

Terminowy – określ czas, w jakim chcesz go osiągnąć.

4. Rozgrzewaj i rozciągaj, czyli jak biegać, by sobie nie zaszkodzić

Jak zacząć biegać? Od rozgrzewki. Przed treningiem możesz chodzić na palcach, uderzać piętami o pośladki, robić skłony, podskakiwać.

Po bieganiu obowiązkowo rozciągaj się, aby wyciszyć organizm i pozwolić mięśniom wrócić do normalnego stanu.

5. Odpoczynek i dieta. Jak zacząć biegać bez przeciążenia

Regeneracja jest bardzo ważna, tak samo jak źródła, z których ciało czerpie energię do treningów – dobra dieta to podstawa kondycji. Nie zapominaj także o nawadnianiu organizmu.

6. Buty to podstawa! Jak zacząć biegać bez kontuzji

Pytanie jak biegać, jest równie ważne jak to, w czym biegać, ponieważ właściwie dobrane obuwie chroni przed kontuzją. Na ścieżki i utwardzone leśne drogi lepsze będą buty szosowe, na górskie szlaki wybierz model terenowy. Specjaliści pomogą ci też dobrać buty w zależności od tego, czy jesteś pronatorem (stawia stopy i kostki do środka linii biegu), supinatorem (biega na zewnętrznych krawędziach stopy) czy typem neutralnym. Żeby to ustalić, możesz zrobić badania ortopedyczne, odcisnąć stopę na kartce albo sprawdzić, jak ścierają się podeszwy w butach, w których chodzisz na co dzień. Gdy masz wygodne buty, nie pozostaje ci nic innego, jak zacząć biegać!

Fot. Shutterstock.com