Świetne w kuchni: chlorella i spirulina

Intensywnie zielona chlorella i niebieskozielona spirulina są na czele wszelkich rankingów superfoods. Bogate w białko i mikroelementy, oczyszczają i odtruwają organizm, poprawiają odporność, odmładzają.

fot. Małgorzata Kujda, stylizacja: Żaneta Hajnowska

fot. Małgorzata Kujda, stylizacja: Żaneta Hajnowska


Podobieństwa

  • I chlorella, i spirulina to bogate źródło dobrze przyswajalnego białka (średnio ok. 60 g w 100 g). Dzięki temu są świetnym uzupełnieniem diety wegetarian i wegan. Dla porównania: 100 g mięsa dostarcza ok. 20 g białka, taka sama ilość soczewicy – ok. 25 g.
  • Mają udowodnione działanie detoksykujące. Zawarty w nich chlorofil usuwa z organizmu metale ciężkie i półmetale (m.in. trujący arsen), chemikalia, produkty rozpadu alkoholu. Wzbogacenie diety w chlorellę i spirulinę poleca się także palaczom, osobom przyjmującym duże ilości leków oraz chorym na wątrobę. Warto stosować je także podczas chemio– i radioterapii (jednak najlepiej w porozumieniu z lekarzem prowadzącym).
  • Oba gatunki wspomagają system odpornościowy, pomagają też zwalczać wolne rodniki, co ma wpływ na opóźnienie procesu starzenia i jest ważne w profilaktyce antynowotworowej.
  • Są świetnym i kompleksowym źródłem witamin i minerałów. Zawierają m.in. witaminy A, C, E oraz witaminy z grupy B, wśród nich witaminę B12, praktycznie niewystępującą w innych roślinach; dostarczają też wapnia, magnezu, cynku i potasu.
  • Obniżają ciśnienie krwi i poziom „złego” cholesterolu.
  • Mają odczyn zasadowy – wyrównują pH organizmu. Włącz je do diety, jeśli brak ci energii, masz złe samopoczucie albo często się przeziębiasz.


Różnice

  • Kształt: spirulina ma budowę spiralną (stąd jej nazwa), chlorella kulistą.
  • Obie są źródłem chlorofilu (zawierają go kilkanaście razy więcej od zielonych warzyw typu szpinak czy brokuły), ale według naukowców w chlorelli jest go czterokrotnie więcej niż w spirulinie. Za to dodatkową substancją czynną spiruliny jest fikocyjanina, niebieski barwnik o udowodnionych właściwościach antyoksydacyjnych, przeciwzapalnych i antynowotworowych.
  • Chlorella skuteczniej niż spirulina leczy problemy jelitowe, poprawiając stan błon śluzowych organizmu.
  • Spirulina wykazuje skuteczniejsze działanie przeciwwirusowe. Z kolei tzw. współczynnik wzrostu chlorelli (CGF, Chlorella Growth Factor), substancja pozyskiwana z komórek tej algi, lepiej wzmacnia układ immunologiczny i poprawia odporność.
  • W spirulinie jest trochę więcej białka (65–70 g w 100 g) niż w chlorelli (55–58 g).
  • Spirulina może być przyjmowana jako środek wspomagający w diecie odchudzającej – jest bowiem źródłem fenyloalaniny (jeden z aminokwasów egzogennych, takich, których nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować samodzielnie), która zmniejsza uczucie głodu. Ważne dla sportowców: ten sam związek poprawia wytrzymałość na treningach i zawodach oraz dodaje energii.