Wróć do wszystkich inspiracji

BLW, czyli jak rozszerzyć dietę u malucha

BLW, czyli jak rozszerzyć dietę u malucha

BLW to skrót od angielskiej nazwy Baby-led Weaning – metody pozwalającej dziecku na samodzielne sięganie po jedzenie oraz na podejmowanie decyzji o tym, co zje i w jakiej ilości. W Polsce z uwagi na problemy z dosłownym tłumaczeniem tej nazwy przyjęło się rozwinięcie skrótu jako Bobas Lubi Wybór.

Metoda ta określa zasady, a raczej ich brak, przy wprowadzaniu stałego pokarmu do diety niemowlaka karmionego dotychczas wyłącznie mlekiem matki lub modyfikowanym.

Korzyści BLW

Rodzice często wyobrażają sobie, że etap wprowadzania pokarmów stałych do diety niemowlaka to stresujący czas wymagający nadzwyczajnej czujności zarówno od nich samych, jak i od dziecka. Metoda BLW w znacznym stopniu ułatwia przejście zarówno niemowlaka, jak i jego rodziców przez ten ważny etap życia, dając dziecku możliwość wyboru i podejmowania decyzji, a jednocześnie zdejmując z barków rodziców sporą część obowiązków.

Rodzice, którzy nie stosują metody BLW przy stopniowym rozszerzaniu diety dziecka, bardzo często zaczynają po prostu karmić malucha łyżeczką, wybierając za niego zarówno rodzaj jedzenia, jak i jego ilość.

Chcesz dowiedzieć się więcej o przygotowaniu posiłków dla dziecka metodą BLW? Obejrzyj film na kanale Rossnę! na You Tube.

BLW pozwala dziecku na sterowanie procesem rozszerzania diety. Maluch, siedząc przy stole na foteliku, nie jest karmiony łyżeczką, a po pokarm podany przez rodziców (w kawałkach o odpowiednim kształcie i wielkości) sięga sam. Słowem: to on wybiera, który kawałek jedzenia chce dotknąć, powąchać, a może nawet zjeść, wybiera też czas, jaki poświęca na „posiłek”. Warto podkreślić, że początkowy etap rozszerzania diety nie ma na celu, aby dziecko najadło się nowymi produktami spożywczymi. Chodzi o to, aby poznało ono nowe  kształty, zapachy i smaki jedzenia. Pamiętajmy, iż na tym etapie to wciąż mleko naturalne lub modyfikowane stanowi bazę energetyczną dla dziecka.

Propozycje potraw BLW

W ramach metody BLW produkty muszą być odpowiednio przygotowane i obrobione przez rodziców, tak aby były maksymalnie bezpieczne dla malucha. Świetnie nadadzą się:

  • małe różyczki pieczonego kalafiora,
  • gotowana, pokrojona w słupki marchewka,
  • pieczona cukinia,
  • półplasterki gotowanego buraka.

Polecane produkty węglowodanowe to:

  • gotowana kasza jaglana lub gryczana,
  • kulki z ryżu, makaronu czy półplasterki pieczywa.

Produkty białkowe łatwe do chwytania przez dziecko to natomiast:  

  • gotowane pulpety z mięsa drobiowego,
  • kawałki gotowanej ryby bez ości,
  • jajko na twardo.

Zaczynamy od wprowadzania produktów pojedynczo i co dwa-trzy dni zapoznajemy malucha z kolejnym.

Nauka samodzielnego jedzenia to jedna z umiejętności dziecka, na które trzeba cierpliwie poczekać. Skoro więc nie musimy uczyć maluszka przekręcania się, chwytania, raczkowania czy stabilnego siedzenia – ono te umiejętności po prostu instynktownie nabywa, Dlaczego więc inaczej miałoby być z rozszerzaniem diety i samodzielnym jedzeniem?

Jeszcze więcej informacji i porad znajdziesz na naszej grupie „Rodzice, Rossnę!” na Facebooku. Tworzymy w niej społeczność rodziców i ekspertów, którym zależy na zdobywaniu wiedzy i wymianie doświadczeń na temat pielęgnacji, higieny i wychowywania dzieci.

Dołącz do Rossnę! w aplikacji Rossmann PL i zyskaj dostęp do wiedzy od ekspertów oraz promocji na produkty dla dziecka i kobiet w ciąży. Więcej informacji o programie: www.rossmann.pl/rossne

Dietetyczka Aneta Łańcuchowska

Wypróbuj

Dołącz do Rossnę! w 3 krokach

kroliczekswinka

krok 1/3

Pobierz aplikację Rossmann PL

Aplikacja jest dostępna dla telefonów z systemem Android od wersji 5.0 lub iOS od wersji 11.0.

google-playapp-storeapp-gallery

Pobierz aplikację i korzystaj z wyjątkowych rabatów na zakupy.