Fot. Shutterstock.com

Dieta dla rocznego dziecka. Regularnie i wartościowo

Kiedy dziecko skończy rok, rodzice cieszą się, że może już jadać to samo i tyle samo co reszta rodziny. Ale dieta dla rocznego dziecka nie może być dokładną kopią diety dorosłego.

Dieta dla rocznego dziecka. Co może jeść?

Roczniak rzeczywiście może już jadać prawie wszystkie rodzaje pokarmów, siadać z nami do stołu, poznawać nowe smaki, a nawet ostrożnie próbować produktów, które mają właściwości uczulające, takie jak cytrusy, orzechy, kakao, białko jajka. Jaki jest jadłospis rocznego dziecka?

Można mu podawać zboża glutenowe i bezglutenowe, produkty z pełnego przemiału i te nieco bardziej oczyszczone, różne rodzaje mięs i ryb, zdrowe tłuszcze roślinne, warzywa, owoce, a także rozmaite ziołowe przyprawy. Ważne jest, by składniki, z których przygotowywane są posiłki dla juniora, pochodziły ze sprawdzonych i kontrolowanych upraw. Zrezygnować trzeba natomiast z podawania mu produktów dosładzanych i solonych, wysoko przetworzonych, konserwowanych chemicznie i z chemicznymi dodatkami, tłustych mięs, wędlin i wywarów. Niewskazane są też niepasteryzowane produkty mleczne, surowe jaja, mięso i ryby, grzyby oraz miód.

Dieta dla roczniaka - zdrowo i lekko

W żywieniu dzieci liczy się też systematyczność, to, by dziecko dostawało regularne, lekkostrawne posiłki (trzy większe, dwa mniejsze) i by mogło samo decydować, ile zje, a ile zostawi. Na śniadanie lub kolację może dostawać kaszkę, jogurt, mus owocowy, kanapeczki z pełnoziarnistego chleba z dodatkiem upieczonego mięsa i warzyw. Na obiad roczniak może jeść to, co jedzą rodzice i rodzeństwo, pod warunkiem że potrawy nie będą dosalane, zbyt ostro przyprawione, tłuste i smażone.

Na podwieczorek dobrym rozwiązaniem będą zdrowe przekąski: pokrojone owoce, warzywa lub gotowe, przygotowane specjalnie dla dzieci powyżej roku, ciasteczka, musy w tubkach, jogurty lub sok. Ułatwieniem dla rodziców może być serwowanie malcowi gotowych obiadków dla dzieci.

Taka dieta dla rocznego dziecka zapewni mu wszystkie potrzebne składniki, mają odpowiednią i bezpieczną konsystencję, a większe kawałki zachęcą do gryzienia. To ostatnie jest ważne dla prawidłowego rozwoju zgryzu – kawałki i grudki prowokują dziecko do rozgniatania ich i gryzienia przy pomocy dziąseł i pierwszych zębów.

Ułatwią też naukę samodzielnego jedzenia, bo sprawniej nabierze je na łyżeczkę i włoży do buzi. Jeśli malec wciąż lubi papki, nie zniechęcajcie się i uparcie proponujcie mu dania mniej zmiksowane, które wymagają żucia. Jeżeli jednak nic nie skutkuje, warto wybrać się do logopedy, który pomoże rozwiązać problem. Sprawdzi, czy dziecko prawidłowo porusza wargami, językiem i żuchwą i pomoże mu wykształcić prawidłowe nawyki ruchowe, które stanowić będą podstawę do rozwoju mowy.

Dieta dla rocznego dziecka. Ale co z przekąskami?

Każdy człowiek powinien jeść 4–5 niewielkich urozmaiconych posiłków. A pomiędzy nimi nie jeść nic. Układ pokarmowy musi mieć czas, by pokarm strawić. A co z jadłospisem dla rocznego dziecka? Dzieci często są przekarmiane, okazuje się, że co dziesiąty maluch dostaje 10 lub więcej posiłków w ciągu dnia, bo za takie należy uznać także przekąski. Dbajmy zatem o to, by jadł porządne śniadanie, spory obiad i lekką kolację, a pomiędzy nimi – drugie śniadanie i podwieczorek. Owoce, mleko, orzechy, wafle zbożowe, soki wyjdą na zdrowie, jeśli będą wchodzić w skład jednego z posiłków, a nie stanowić dodatkową przegryzkę. Między posiłkami podawajmy dziecku wodę..

Żywienie dzieci to nie wszystko

Przypominamy, że u podstaw nowej Piramidy Zdrowego Żywienia umieszczono aktywność fizyczną i sen. Brak ruchu, zbyt mało snu oraz przywiązanie do komputera czy telewizora to prosta droga do dziecięcej otyłości lub problemów z utrzymaniem prawidłowej masy ciała w okresie dorosłości. Eksperci zalecają dzieciom minimum 60 minut aktywności fizycznej dziennie

Tekst: Jolanta Królak