Wróć do wszystkich inspiracji

Jak zadbać o siebie po porodzie?

Jak zadbać o siebie po porodzie?

Gdy po 9 miesiącach oczekiwania rodzi się dziecko, cały świat „świeżo upieczonej” mamy ulega zmianie. Po wymagającym psychicznie i fizycznie porodzie nadchodzi połóg. Jest to trudny czas dla większości kobiet, który w dalszym ciągu owiany jest tajemnicą. A przecież odpowiednie przygotowanie się do tego procesu może ułatwić kobiecie szybszą regenerację. Warto więc dowiedzieć się, czego się spodziewać i jak zapewnić sobie wsparcie.

Połóg – co Cię czeka?

Prawidłowy połóg trwa od porodu do 6-8 tygodnia po nim. Charakteryzuje się ogromem zmian w organizmie kobiety:

  • inwolucją macicy, czyli zwijaniem i powrotem do kształtu i wielkości sprzed ciąży,
  • gojeniem się ran po ewentualnym pęknięciu czy nacięciu krocza,
  • zabliźnianiem się rany po cięciu cesarskim, jeżeli poród odbył się tą drogą,
  • intensywnym rozwojem laktacji,
  • gwałtownymi zmianami w gospodarce hormonalnej,
  • zmianami w układzie krwionośnym.

Wszystko to sprawia, że oprócz konieczności zajęcia się dzieckiem, kobieta musi poradzić sobie z wieloma fizycznymi dolegliwościami. Możliwa jest również huśtawka nastrojów. Uczucie radości i szczęścia z nowego życia często przeplata się ze smutkiem, płaczem i bezsilnością. Presja społeczeństwa, wpływ mediów społecznościowych i „idealne matki” z pierwszych stron czasopism to duże obciążenie dla młodej mamy. Dlatego tak ważna jest wyrozumiałość wobec samej siebie i wsparcie bliskich.

Jak o siebie zadbać po porodzie?

Porozmawiaj z położną lub ginekologiem. Nie krępuj się zadawać pytań. Im więcej wiedzy na temat tego okresu zdobędziesz, tym łatwiej będzie Ci się z nim zmierzyć. Pamiętaj też, by podzielić się uzyskanymi informacjami ze swoim partnerem.

Złote zasady w połogu:

  • Postaraj się o zdrową, zrównoważoną dietę.
  • Dużo odpoczywaj. Zasada “śpij wtedy, kiedy śpi Twoje dziecko” świetnie się sprawdza.
  • Nie dźwigaj. Twój maluch to największy wskazany ciężar w okresie połogu.
  • Pozwól sobie na gorsze chwile, nie oczekuj od siebie zbyt wiele.
  • Pozwól innym na pomoc i wyręczanie Cię w pierwszych tygodniach po porodzie.
  • Zadbaj o wietrzenie krocza. Luźne koszule i unikanie bielizny pomogą okolicom intymnym się zagoić. Wkładka poporodowa nie powinna szczelnie przylegać i blokować dostępu powietrza. Wymieniaj ją najrzadziej co 3-4 godziny, również w nocy.
  • Podmywaj się za każdym razem, gdy korzystasz z toalety, najlepiej samą wodą. Unikaj perfumowanych mydeł i żeli. Osusz krocze ręczniczkiem papierowym.

Na co uważać w połogu?

Poród to ogromne wyzwanie dla organizmu. Dlatego przede wszystkim należy dać sobie czas na powrót do sił. Mimo że ból i krwawienie są w tym okresie normalne, warto zwrócić uwagę na niepokojące sygnały:

  • Nagłe zatrzymanie odchodów połogowych.
  • Nagłe intensywne krwawienie z dróg rodnych.
  • Niemożność oddania moczu.
  • Przedłużające się problemy z wypróżnianiem.
  • Gorączka.
  • Intensywny ból piersi połączony z uczuciem obrzmienia czy wyczuwalnymi bolesnymi zgrubieniami.
  • Intensywny obrzęk kończyn, który pojawia się nagle.
  • Obrzęk rany po cięciu cesarskim, silny ból i ropna wydzielina.
  • Stały obniżony nastrój, który utrudnia normalne funkcjonowanie.

Jeśli zauważysz u siebie powyższe objawy, poszukaj pomocy lekarskiej.

W trudnych chwilach pamiętaj, że pierwsze tygodnie szybko miną.

Ekspertka programu Rossnę!, położna, certyfikowany doradca laktacyjny Dominika Dobrzańska

Krok 1 z 3

Aplikacja jest dostępna dla telefonów z systemem Android od wersji 6.0 lub iOS od wersji 11.0.

Google PlayApp StoreAppGallery