Metody łagodzenia bólu porodowego

Ból porodowy można łagodzić w sposób naturalny i farmakologiczny. Metody farmakologiczne powinny być zastosowane dopiero, gdy niefarmakologiczne są niewystarczające.

Co wpływa na odczuwanie bólu porodowego?

  • Indywidualny próg bólowy.
  • Elastyczność tkanek miękkich.
  • Czynniki psychofizyczne – lęk i stres dają nadwrażliwość i znacznie większe odczuwanie bólu.

Ból porodowy jest doświadczeniem dla każdej kobiety innym. Mają one indywidualne oczekiwania i potrzeby wobec łagodzenia bólu. Dla jednych ważniejsze będzie aktywne uczestnictwo, kontrola nad porodem i brak skutków ubocznych, dla innych zniesienie odczuwania bólu.

Bardzo dobra wiadomość jest taka, że do porodu można się przygotować i można wyuczyć się metod, które bezpiecznie zminimalizują ból..

Jak radzić sobie z bólem porodowym?

Oddychanie przeponowe – elementarna umiejętność w porodzie.

Oddychanie torem brzusznym w skurczu, wydech 2x dłuższy od wdechu i spokój, sprawi, że odczuwanie skurczu będzie mniej bolesne.

Wstrzymywanie oddechu powoduje większy ból, a oddychanie zbyt szybkie (sapanie) powoduje niepokojące drętwienie kończyn i zmęczenie.

Rozluźnianie ciała – warto w ciąży wyuczyć się aktywnej kontroli nad napięciem swojego ciała. Pozwoli to na właściwy odpoczynek między skurczami i na magazynowanie energii najbardziej potrzebnej pod koniec porodu.

Pozycje porodowe – ruch

Pozycje wertykalne (czyli wszystkie z wyjątkiem leżenia na płasko na plecach) łagodzą ból, skracają I i II okres porodu, ułatwiają właściwe wstawianie i obniżanie się główki w kanale rodnym.

W trakcie porodu wypróbuj poznane w szkole rodzenia pozycje, czyli: chodzenie, kucanie, klęczenie, opieranie o ścianę lub partnera, krążenie biodrami, siedzenie na piłce lub worku saco, aż znajdziesz najlepszą dla siebie, która zmniejszy odczuwanie bólu, ułatwi rozluźnianie i odpoczynek między skurczami.

Woda – działa rozluźniająco i relaksująco. Strumień prysznica można też wykorzystać jako łagodny masaż pleców, brzucha czy okolic krocza.

Masaż pleców - wykonany przez położną lub osobę towarzyszącą w okolicy lędźwiowo – krzyżowej, najlepiej w czasie skurczu.

Aromaterapia – są ośrodki, w których położne wiedzą jakie zapachy zastosować w porodzie, aby wykorzystać ich działanie rozluźniające i przeciwbólowe.

Muzyka – jeśli muzyka ma ciebie szczególne znaczenie i potrafisz się przy niej łatwiej rozluźnić, możesz przygotować sobie zestaw utworów i zabrać na salę porodowa mały sprzęt grający.

Tens – czyli urządzenie do przezskórnej elektrostymulacji nerwów uśmierzającej ból.

Znieczulenie zewnątrzoponowe

Inwazyjna metoda polegająca na zablokowaniu przewodzenia bólu z okolic dróg rodnych, przez podanie leku znieczulającego do przestrzeni nadoponowej kręgosłupa lędźwiowego.

Najważniejsze: wsłuchaj się w siebie, kontroluj oddech i rozluźniaj mięśnie.

Pamiętaj, że pomagając sobie, pomagasz swojemu maleństwu bezpiecznie przyjść na świat.

Pamiętaj, że z każdym skurczem jesteś bliżej tego wyjątkowego pierwszego spotkania z własnym dzieckiem.