Zdrowe desery, czyli co zamiast słodkości

Hasło Melchiora Wańkowicza „Cukier krzepi” sprawdza się tylko w literaturze. Wszystkie poradniki dla rodziców informują, że maluszkom nie należy dosładzać potraw oraz ogólnie najlepiej cukru unikać. W pierwszym roku życia dziecka należy maksymalnie ograniczyć ilość cukru w diecie

Dlaczego nie należy podawać cukru? Jak dowodzą badania cukier przyczynia się do próchnicy zębów i otyłości, a dodawanie do potraw cukru kształtuje złe nawyki żywieniowe. Nadmiar cukru w diecie wpływa również negatywnie na odporność.
Cukier jest jednak wszechobecny w produktach, dotyczy to nawet produktów dla najmłodszych. Należy być więc czujnym, by dziecko nie przyzwyczajać do słodkiego smaku pochodzącego z przetworzonych produktów.
Słodkości często trafiają do rączki dziecka na podwieczorek lub jako przekąska na spacerze. Na dworze widać maluszki z biszkoptami, paluszkami czy bułą drożdżową w rączce. Warto jednak poszukać zdrowszego sposobu żywienia.

 

Co zamiast słodkości?
 

Chcąc unikać produktów z dodanym cukrem rafinowanym czy syropem glukozowo-fruktozowym, szukajmy w naturze tego, co zasmakuje naszym milusińskim.
Zdrowe desery zawierają jako słodziwo suszone owoce, na przykład daktyle czy morwę białą, naturalne źródła słodyczy. Deser w smaku jest nadal słodki, lecz oprócz smaku zawiera również minerały ważne dla rozwoju dziecka.
Jakie więc desery możemy zaproponować dziecku, by były zdrowe?

 

Na początek owoce świeże lub suszone, mogą być również w postaci musów z dodatkiem na przykład jogurtu naturalnego. Z suszonych owoców możemy również zrobić prostą i szybką przekąskę w postaci kulek trufli (z daktyli, migdałów, naturalnego kakao i wiórków kokosowych). Domowym sposobem zrobimy również batoniki z amarantusa ekspandowanego z suszonymi owocami oraz wiele innych ciekawych przekąsek. Możemy dziecku zaproponować również gęste owocowe koktajle z samych owoców lub z dodatkiem jogurtu naturalnego, kefiru czy maślanki. Jeśli dziecko lubi chrupać, możemy podać mu plasterki suszonych jabłek.
Smaczny deser można przygotować również na bazie zdrowych kasz czy ryżu. Na przykład budyń z kaszy jaglanej można podać z owocami lub jako samodzielne danie. Wystarczy ugotowaną kaszę jaglaną zmiksować z mlekiem modyfikowanym, roślinnym, czy w przypadku starszych dzieci krowim, oraz dodatkami: tartym jabłkiem z morwą suszoną i cynamonem. Świetnie sprawdzi się również gotowany ryż z dodatkiem gruszek czy malin (zimą wykorzystujmy mrożonki).
Zdrowym deserem może być również domowy muffin na bazie razowej mąki.
Blogosfera jest pełna ciekawych pomysłów na smaczne kąski. Poszukujmy aktywnie alternatywy dla oczyszczonego cukru. Jak pokazują statystyki obecnie dzieci spożywają o ponad ¼ więcej cukru niż jeszcze kilkanaście lat temu i niestety im starsze dzieci, tym cukru w ich pożywieniu jest więcej. Gdy dziecko jest małe, mamy jeszcze wpływ na kształtowanie jego nawyków żywieniowych, starajmy się jak najskuteczniej to wykorzystać.