Naturalne sposoby na dolegliwości ciążowe

Nudności i wymioty

Występują w wyniku podrażnienia układu autonomicznego, zmiany stężenia hormonów (głównie progesteronu oraz pojawienia się gonadotropiny kosmówkowej we krwi), błędów żywieniowych, niekiedy czynnika emocjonalnego. Najczęściej między 4. a 6. tygodniem ciąży do 12. – 14. tygodnia.

Sposoby na nudności ciężarnych:

  • zjedzenie śniadania w łóżku – chodzi o to, aby nie wstawać z pustym żołądkiem; może wystarczyć herbatnik lub mała kanapka;
  • powolne wstawanie z łóżka;
  • 5 – 6 posiłków w niewielkich ilościach;
  • niedopuszczanie do uczucia głodu;
  • unikanie ciężkostrawnych i tłustych potraw;
  • przyjmowanie dużo płynów;
  • stosowanie imbiru – jego zapach świetnie łagodzi nudności, ale można też pić herbatkę.

 

Zgaga i niestrawność

Powstają w wyniku ucisku na żołądek powiększającej się macicy, zaburzeń emocjonalnych (stres, zmęczenie, nerwowość), wpływu hormonów rozluźniających zwieracz żołądka.

Sposoby na zgagę:

  • lekkostrawna dieta, bez potraw tłustych, pikantnych, gazowanych napojów i czekolady; nieobciążanie żołądka tuż przed spaniem;
  • szklanka mleka przed snem;
  • leżenie na boku lub z dużą poduchą pod plecami.

 

Żylaki

Żylaki odbytu mogą się pojawić na skutek zwiększenia objętości krwi, rozluźnienia naczyń żylnych przez działanie progesteronu, utrudnionego odpływ krwi ze splotów żylnych okołoodbytniczych, który jest charakterystyczny dla okresu ciąży.

Żylakom kończyn dolnych sprzyja praca w pozycji stojącej, noszenie obcisłej garderoby, występowanie żylaków w rodzinie, ucisk powiększającej się macicy na naczynia krwionośne, wzrost objętości krwi krążącej.

Sposoby na żylaki odbytu:

  • wcieranie maści;
  • zapobieganie zaparciom;
  • ruch i gimnastyka;
  • ewentualnie ciepłe nasiadówki z rumianku, kory dębu lub kasztanowca.

Sposoby na żylaki nóg:

  • ograniczenie stania lub siedzenia;
  • odpoczynek z nogami niesionymi wyżej;
  • kontrola przyrostu masy ciała;
  • unikanie noszenia podkolanówek, uciskających pończoch i chodzenia w butach na wysokim obcasie.

 

Obrzęki

Są spowodowane większym niż zwykle zatrzymywaniem wody w organizmie, nadmiarem soli, utrudnionym odpływem krwi z tkanek.

Sposoby na obrzęki:

  • ciepły i zimny strumień wody na zmianę lany na nogi;
  • odpoczynek z uniesionymi wyżej nogami;
  • ograniczenie lub wykluczenie soli z diety;
  • częste jedzenie jabłek, pietruszki, selera, pora – czyli produktów wspomagających usuwanie nadmiaru wody z organizmu.

 

Częstomocz

Jest  spowodowany wpływem hormonów (progesteron i estrogeny) powodujących przekrwienie układu moczowego i powiększaniem się macicy. Najbardziej nasilony jest w pierwszym i drugim trymestrze ciąży. Ważne jest nieprzetrzymywanie moczu w pęcherzu moczowym.

 

Zaparcia

Są wynikiem rozluźniającego działania progesteronu na mięśnie gładkie jelit – zwolnienie perystaltyki jelit, zwiotczenia mięśni dna miednicy.

Sposoby na zaparcia:

  • ruch;
  • dieta bogatoresztkowa, spożywanie produktów bogatych w błonnik, takich jak: otręby, owoce ze skórką, chleb pełnoziarnisty, suszone owoce, np. śliwki, morele, figi, rodzynki;
  • picie dużych ilości wody, jak najwięcej soków warzywnych i owocowych.

 

Duszności

Są wywołane naciskiem dna macicy na przeponę, wysiłkiem fizycznym, leżeniem na plecach.

Sposoby na duszność:

  • dostosowanie wysiłku fizycznego do wydolności;
  • odpowiednia pozycja do snu, czyli dodatkowa poducha pod głowę i plecy (pozycja zbliżona do półsiedzącej).

 

Omdlenia

Mogą być spowodowane m.in.: obniżeniem ciśnienia tętniczego krwi, zbyt niskim stężeniem glukozy we krwi.

Sposoby na omdlenia:

  • unikanie długiego stania w dusznych pomieszczeniach;
  • leżenie z nogami wyżej;
  • powolna zmiana pozycji z leżącej lub siedzącej na stojącą.

 

Skurcze mięśni

Mogą mieć związek ze stosowaniem nieodpowiedniej diety ubogiej w wapń, potas i magnez, uciskiem powiększającej się macicy na nerwy okolicy miednicy mniejszej i duże naczynia żylne, z przemęczeniem, niewłaściwą postawą lub stosowaniem środków moczopędnych.

Sposoby na skurcze mięśni:

  • w trakcie skurczu: grzbietowe – zgiąć stopę i rozmasować mięsień;
  • wprowadzenie do diety wit. B – wątróbka, warzywa strączkowe, drożdże, orzechy, słonecznik;
  • gimnastyka dla ciężarnych (pobudza krążenie w kończynach);
  • na zmianę ciepłe i zimne kąpiele nóg;
  • poduszka pod stopy podczas snu.

 

Ból kręgosłupa

Jest spowodowany nadmiernym obciążeniem kręgosłupa i rozluźnieniem więzadeł odpowiedzialnych za jego stabilność, zwiększoną masą ciała kobiety, źle rozwiniętymi mięśniami przykręgosłupowymi.

Sposoby na bóle kręgosłupa:

  • niepozostawanie długo w jednej pozycji;
  • chodzenie na niskim obcasie;
  • zachowanie właściwej postawy przy wstawaniu, podnoszeniu, kucaniu;
  • gimnastyka dla ciężarnych;
  • ewentualnie, w ostateczności, noszenie specjalnych pasów podtrzymujących brzuch.

 

Pamiętaj!

Wszelkie środki farmakologiczne przyjmuj po konsultacji z lekarzem prowadzącym ciążę.