Odżywianie kobiety w ciąży

Prawidłowa dieta kobiety w ciąży powinna opierać na zasadach zdrowego odżywiania.

Jeśli planujesz ciążę lub właśnie odkryłaś, że w niej jesteś:

  • spożywaj 5 niewielkich posiłków dziennie, w proporcjach zgodnych z piramidą żywienia;
  • jedz produkty pełnoziarniste, jak najmniej przetworzone, różnorodne;
  • wykorzystuj różne źródła białka: mięso, jajka, ryby, nasiona roślin strączkowych;
  • używaj tłuszczów roślinnych;
  • pij dużo niegazowanej wody (ok. 2 litrów);
  • ogranicz kawę, mocną herbatę, słodycze;
  • wyeliminuj alkohol i fast food;
  • ogranicz sól;
  • suplementuj kwas foliowy i DHA;
  • nie podjadaj.

Ważne! Jeśli jesteś osobą z nadwagą, udaj się do dietetyka, aby pomógł ci ułożyć dietę zapewniającą tobie i dziecku właściwe odżywienie, jednocześnie zapobiegającą gromadzeniu nadmiaru kilogramów, które może być trudno zrzucić po ciąży.
Jeśli spodziewasz się bliźniąt, pamiętaj, że jest większe zapotrzebowanie na niektóre witaminy i minerały, zwłaszcza na magnez, witaminą D, cynk, żelazo czy kwas foliowy.

Regularne spożywanie dobrze skomponowanych posiłków:

  • zapewnia właściwe odżywienie matki i dziecka;
  • zapobiega występowaniu niektórych chorób, np.: cukrzycy, nadciśnienia tętniczego;
  • warunkuje prawidłowy przyrost masy ciała i zapobiega nadwadze po ciąży.

Zapotrzebowanie energetyczne

W I trymestrze ciąży zapotrzebowanie na energię nie zmienia się w stosunku do okresu przed ciążą.
W II trymestrze ciąży zapotrzebowanie energetyczne wzrasta o 360 kcal.
W III trymestrze ciąży zapotrzebowanie energetyczne wzrasta o 475 kcal.
Przyrost masy ciała w ciąży uzależniony jest od indeksu BMI przed ciążą.
Kobiety z BMI poniżej 18,5     powinny przytyć w ciąży       12,5 – 18 kg.
Kobiety z BMI 18,5 – 24,9       powinny przytyć w ciąży       11,5 – 16 kg.
Kobiety z BMI 25 – 29,9          powinny przytyć w ciąży        7 – 11,5 kg.
Kobiety z BMI powyżej 30     powinny przytyć w ciąży        7 – 9 kg.

Na przyrost masy ciała w ciąży składa się waga dziecka, łożyska, wód płodowych, zwiększonej ilości krwi krążącej i płynów w organizmie matki, rosnąca macica, a także konieczne rezerwy na okres laktacji.

Pamiętaj! W ciąży jedz dla dwojga, a nie za dwoje.