Wróć do wszystkich inspiracji

Sezonowa dieta dziecka

Sezonowa dieta dziecka

Prawidłowo zbilansowana dieta dziecka, to taka, która przyczynia się do wzmacniania zarówno jego kondycji fizycznej i psychicznej. To, co jedzą nasze pociechy wpływa na ich siłę, poziom energii, koncentrację, samopoczucie, funkcjonowanie układu nerwowego, a nawet na odporność przed infekcjami.

Składniki odżywcze w diecie dziecka

Prawidłowo zbilansowany jadłospis dziecka musi zawierać w odpowiednich proporcjach trzy główne składniki odżywcze:

  • węglowodany złożone (60%),
  • dobre tłuszcze (30%),
  • pełnowartościowe białko (10%),

jak również witaminy i składniki mineralne.

Wiele niezbędnych składników odżywczych potrzebnych w diecie dziecka znajdziemy w owocach i warzywach i to właśnie one będą bohaterami mojego artykułu.

Dlaczego sezonowość w odżywianiu jest taka ważna?

To, co przemawia za wybieraniem warzyw i owoców pod kątem sezonowości, czyli okresu w roku, w którym naturalnie przypada czas ich zbiorów, jest z pewnością wartość odżywcza. Zawierają one więcej witamin i składników mineralnych w porównaniu do swoich importowanych, często z drugiego końca świata, odpowiedników.

Owoce i warzywa importowane w przeważającej większości zbierane są jeszcze przed pełnym dojrzeniem, natomiast te sezonowe w pełni dojrzewają w naturalnym środowisku, czerpiąc „pełnymi garściami” z zasobności gleby, nasłonecznienia oraz optymalnej temperatury.

Sezonowe owoce i warzywa mogą cieszyć się zdecydowanie krótszą drogą z pól na nasze stoły, stąd trafiają na nie świeże nierzadko zbierane jedynie dzień wcześniej przed momentem możliwości ich zakupu. Pamiętajcie, że czym więcej czasu mija od zbioru danego warzywa czy owocu do możliwości jego konsumpcji, tym więcej traci on ze swych wartości odżywczych. Dotyczy to wszystkich owoców i warzyw, również tych dostępnych przez cały sezon (np. ziemniaki lub marchew).

Kolejnym dowodem na zasadność wyboru pomiędzy warzywami i owocami importowanymi a tymi, które sezonowo zapełniają targowiska i sklepy, jest ich lepszy smak oraz aromat. Tylko rodzice wiedzą jak ciężko przekonać dziecko do spróbowania nowego warzywa czy owocu. Będzie to łatwiejsze, kiedy są soczyste, jędrne i pełne smaku, czyli podczas sezonu.

Sezonowość i ekologia idą w parze!

Kupując sezonowe produkty, wspieracie lokalnych rolników i producentów. Oprócz tej patriotycznej postawy będziecie również mogli pochwalić się ekologicznym podejściem. Sezonowe warzywa i owoce nie wymagają długiego transportu, co za tym idzie środki jakimi są przewożone pozostawiają mniejszy ślad węglowy w środowisku. Krótszy przewóz tych produktów wpływa także na ich cenę, dlatego oszczędni rodzice również powinni przekonać się do ich zakupu.

Jak zachować wysoką wartość odżywczą warzy i owoców?

Jeżeli sezonowe warzywa i owoce pełne witamin i składników mineralnych rozgoszczą się w odpowiedniej ilości na waszych listach zakupowych, to warto wspomnieć o dwóch ważnych kwestiach mających wpływ na zachowanie ich wartości odżywczych:

  1. Warzywa gotować należy w możliwie niewielkiej ilości wody i najkrócej jak to konieczne. Gotowanie niekorzystnie wpływa na witaminy rozpuszczalne w wodzie, takie jak witamina C, witaminy z grupy B oraz polifenole. Podczas gotowania straty witaminy C np. w szpinaku, brokułach czy marchewce mogą sięgnąć nawet 80%. Zbyt długie gotowanie np. brukselki, fasoli czy natki pietruszki pozbawia ich cennych witamin z grupy B. Na gotowanie w wodzie bardziej odporne są witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, takie jak witaminy A, D, E i K. Jednak najlepszą metodą na przygotowanie warzyw jest gotowanie ich na parze. Ograniczy to straty składników odżywczych tak cennych w kontekście wzbogacania codziennej diety Waszych dzieci.
  2. Najwięcej witamin i składników mineralnych znajduje się tuż pod skórką, dlatego nie warto obierać cukinii, bakłażanów, młodych marchewek, pietruszek, młodych ziemniaków, jabłek czy gruszek. Wystarczy dokładnie je umyć szczoteczką pod ciepłą wodą i również doskonale będą nadawały się do konsumpcji.

                                                 Sezonownik

Poniżej znajduje się kalendarium sezonowych warzyw i owoców. Koniecznie sprawdź, po co warto sięgnąć, robiąc zakupy w danym okresie. Dodatkowo na każdy miesiąc znajdziesz jedną propozycję przepisu z wykorzystaniem sezonowego owocu lub warzywa.

Kwiecień

Maj

Ekspertka programu Rossnę!, dietetyczka Aneta Łańcuchowska

Dołącz do Rossnę! w 3 krokach

kroliczekswinka

krok 1/3

Pobierz aplikację Rossmann PL

Aplikacja jest dostępna dla telefonów z systemem Android od wersji 6.0 lub iOS od wersji 11.0.

Google PlayApp StoreAppGallery