Fot. Shuttershock.com

Jak zadbać o brzuch w ciąży, aby dobrze wyglądał po porodzie?

Urodzenie dziecka zmienia ciało kobiety. Wiele kobiet martwią rozstępy w ciąży i wygląd brzucha po porodzie. Aby powrót do formy był łatwiejszy, warto dbać o siebie już od pierwszych dni ciąży

Większość kobiet nie akceptuje swojego ciała, w szczególności brzucha, po porodzie . Przy planowaniu powrotu do kondycji i figury sprzed ciąży ważna jest cierpliwość. Przede wszystkim należy pozwolić naturze na fizjologiczną regenerację. Z czasem do programu naprawczego trzeba włączyć się aktywnie – zacząć ćwiczyćzadbać o dietę

Co się dzieje z ciałem kobiety w ciąży? 

Zmiany hormonalne, które zachodzą w organizmie kobiety w ciąży, powodują przesuszenie skóry oraz zmniejszenie jej elastyczności. Jak na złość, bo szybko powiększający się brzuch rozciąga coraz mniej elastyczną skórę. I tak powstają rozstępy, czyli bruzdy, które uwidaczniają się po przerwaniu włókien kolagenowych i elastynowych tworzących strukturę skóry. Wrzecionowate pasma rozstępów w ciąży pojawiają się nie tylko na brzuchu, ale również na pupie, udach, biodrach i piersiach. 

Bo w ciąży zmienia się cały organizm. W żyłach krąży więcej krwi, pojawia się więcej płynów ustrojowych, w tym płyn owodniowy, w którym przebywa dziecko. Powiększa się macica oraz piersi. Organizm naturalnie gromadzi tkankę tłuszczową, by po porodzie zapewnić dziecku pełnowartościowy kaloryczny pokarm. Tych procesów nie można zaburzać. Warto jednak wesprzeć skórę, która nie nadąża za powiększającym się ciałem.  

Aby zwiększyć jej rozciągliwość, należy stosować kremy przeznaczone dla kobiet w ciąży. Ich regularne wcieranie naprawdę popłaca. Wielu kobietom udało się zapobiec rozstępom, albo zmniejszyć ich widoczność, dzięki systematycznemu aplikowaniu na ciało oliwek albo kremów na rozstępy przed pójściem spać. Po porannym prysznicu też warto nawilżyć skórę, ale lżejszym, szybko wchłaniającym się kosmetykiem. 

Dobre rezultaty dają również regularne pilingi pupy i ud (brzuch w drugim i trzecim trymestrze lepiej omijać). Oprócz masażu poprawiającego krążenie złuszczające preparaty zwiększają wchłanianie nakładanych potem kosmetyków.  

Fot. Shuttershock.com

Co dzieje się z ciałem kobiety po porodzie?

Tuż po urodzeniu dziecka waga matki spada aż o sześć kilogramów (dziecko, łożysko, płyny ustrojowe). Reszta ubywa sukcesywnie w ciągu kilku następnych miesięcy. Ta utrata masy ciała jest szybsza, jeśli kobieta karmi piersią – organizm zużywa zgromadzony zapas tkanki tłuszczowej do mleka. Jeśli w ciąży przytyłaś 9–12 kg, w  okresie po porodzie wskazana będzie normalna, urozmaicona dieta mamy i niemowlaka. Jeśli jednak w ciąży przybrałaś na wadze nieco więcej, jedz bardzo racjonalnie – warzywa i owoce (pięć razy dziennie), pełnoziarniste produkty zbożowe, chude mięso i ryby, nabiał z niską zawartością tłuszczu.

Czas połogu to nie najlepszy moment na myślenie o nadprogramowych kilogramach i rozciągniętej skórze brzucha po porodzie. Macica oczyszcza się i obkurcza, trwa krwawienie, układ hormonalny przechodzi prawdziwą burzę. To czas biologicznej regeneracji organizmu. Jak możesz sobie wtedy pomóc? Jak najwięcej odpoczywaj. Spacery z wózkiem potraktuj jako miły relaks, a nie wyczynowy marsz. 

Na ostry trening przyjdzie czas. 

Dbaj o swoje ciało, stosując kremy na rozstępy, kosmetyki ujędrniające skórę. Te specjalne przeznaczone dla mam karmiących, są bezpieczne. To najlepsza rzecz, jaką możesz zrobić dla swojej figury na tym etapie. I dbaj o drobne przyjemności – układaj włosy, zrób sobie lekki makijaż, wmasuj w ciało ulubiony balsam. Poczujesz się lepiej, widząc w lustrze zadbaną siebie.

Tekst: Maja Tarnowska

Okres po porodzie, czyli jak dobrze przeżyć połóg. Przewodnik

Dochodząc do siebie po trudach porodu, musisz stawić czoło nowym obowiązkom. Jeśli chcesz w pełni rozkoszować się obecnością nowego członka rodziny i nie rozpraszać mniej istotnymi sprawami, postaraj się zapomnieć o drobiazgach i skupić wyłącznie na tym, co naprawdę wymaga twojej uwagi. Przejrzyj więc raz jeszcze listę spraw do załatwienia i zredukuj do tego, co jest teraz najważniejsze. 

1. TYDZIEŃ.  Regeneracja po porodzie

Masz prawo czuć się zmęczona i obolała. To okres po porodzie, kiedy twój organizm pozbywa się nadmiaru wody nagromadzonej pod koniec ciąży. Piersi stają się pełniejsze, obrzmiałe, nastawiają się na produkcję mleka. Obkurczająca się po porodzie macica może powodować dyskomfort. Możesz odczuwać ból w miejscu naciętego krocza czy rany po cesarskim cięciu. 

Jak sobie pomóc? 

  • Stosuj zimne kompresy na obolałe miejsca (dzięki nim zmniejszysz obrzęk) lub obmywaj okolice intymne naparem z nagietka, rumianku lub szałwii. Stosuj delikatne płyny do higieny intymnej przeznaczone dla kobiet w połogu. 
  • Pij dużo wody, bo twój organizm wydala nadmiar płynów zgromadzonych podczas ciąży (możesz częściej chodzić do toalety i więcej się pocić). 
  • Rozpocznij jak najwcześniej, nawet nazajutrz po porodzie, ćwiczenia Kegla. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko nietrzymania moczu i obniżenia narządów miednicy. Możesz też delikatnie ćwiczyć mięśnie nóg, np. kręcąc nimi kółka.

2. TYDZIEŃ. Rekonwalescencji ciąg dalszy

Poczujesz się już nieco lepiej. Postaraj się jak najwięcej wychodzić na zewnątrz. Nadal możesz odczuwać ból i swędzenie w miejscach gojących się nacięć (okolice krocza lub brzucha po porodzie przez cesarskie cięcie). Macica wciąż się obkurcza, stąd krwawienie, zwłaszcza podczas karmienia piersią. Brodawki mogą być nadal tkliwe, a nawet bolesne, zwłaszcza gdy dziecko intensywnie ssie.

Jak sobie pomóc?

  • Jeśli będzie doskwierał ci ból brodawek, stosuj preparaty łagodzące podrażnienia. Warto też poradzić się w tej kwestii konsultanta laktacyjnego lub położnej.   
  • Aby przywrócić regularną pracę jelit, pij dużo płynów, a dietę wzbogać o produkty zawierające błonnik. 
  • Tworzącą się bliznę po nacięciu krocza lub cesarskim cięciu masuj preparatem do leczenia blizn.

3. TYDZIEŃ. Zmaganie się z emocjami 

Może cię dopaść huśtawka nastrojów. W ciąży poziom estrogenów i progesteronu jest dziesięć razy wyższy niż normalnie, ale od siódmego dnia po porodzie powinien się zacząć obniżać do poprzedniego stanu. Twoje ciało potrzebuje kilku tygodni, by przystosować się do tej hormonalnej rewolucji.

Jak sobie pomóc? 

  • Rozmawiaj. Dziel się swoimi emocjami z rodziną, przyjaciółmi, a także położną lub lekarzem, zwłaszcza gdy wcześniej miałaś epizody depresji.
  • Macierzyńska rzeczywistość często różni się od wcześniejszych oczekiwań i  wyobrażeń. Nie musisz być wielozadaniową supermamą.
  • Postaraj się codziennie, nawet przez krótką chwilę, zrobić coś dla siebie: posłuchaj muzyki, pójdź na spacer, zadzwoń do przyjaciółki lub poczytaj.

4. TYDZIEŃ. Uczucie wyczerpania

W tym okresie po porodzie ogarnie cię zmęczenie. Mało kto śpi tak niewiele co świeżo upieczona mama. Ale pamiętaj i powtarzaj sobie: ta sytuacja jest tylko przejściowa, będzie coraz lepiej.

Jak sobie pomóc?

  • Łap krótkie drzemki w ciągu dnia. Śpij blisko dziecka, to pozwoli ci wykorzystać każdą wolną chwilę na sen. 
  • Zaangażuj partnera do pomocy przy wieczornej kąpieli. 
  • Spróbuj się zrelaksować, wykorzystując szybkie techniki, np. głębokie oddychanie. 

5. TYDZIEŃ. Krytyczne oględziny

Choć w dużym stopniu twoje ciało powróciło już do formy, nie czujesz się jednak ze swoim wyglądem komfortowo. Martwi cię nadmiar skóry na brzuchu po porodzie oraz zbędne kilogramy. 

Jak sobie pomóc?

  • Pamiętaj, że ćwiczyć możesz dopiero sześć tygodni po porodzie fizjologicznym i osiem tygodni po cięciu cesarskim. Jeżeli jesteś po cięciu, uważaj na zbyt forsowny trening, zwłaszcza mięśni brzucha (grozi przepukliną). Bez względu na rodzaj porodu wskazane są dłuższe spacery – są zdrowe i poprawiają nastrój.
  • Jeśli rodziłaś drogami natury, możesz poddać się serii masaży rewitalizujących, które uelastyczniają skórę, poprawiają przepływ krwi, zmniejszają widoczność rozstępów. 
  • Jedz dużo owoców i warzyw, pełnych ziaren (np. kasz) oraz białka. 

6. TYDZIEŃ. Przystosowanie do nowego życia

  • Najprawdopodobniej twój organizm wrócił do stanu sprzed ciąży. Jeśli ginekolog da zielone światło, możesz znów rozpocząć współżycie seksualne. Oczywiście, gdy oboje tego chcecie. 
  • Spotykaj się z innymi młodymi matkami: szukaj wsparcia i wymieniaj doświadczenia.